Koło dwumasowe – czym grozi jego awaria?

Koła dwumasowe, to element samochodu, który można pokochać albo znienawidzić. Trudno wyobrazić sobie bez nich auto, które działa na silniku wysokoprężnym. Jednak jest to „gadżet” dość kapryśny, a na dodatek kosztowny. Zwłaszcza, jeśli przyjdzie mu się zwyczajnie zepsuć.

Koło dwumasowe – dlaczego warto kontrolować auto?

Awaria koła dwumasowego może przynieść bardzo przykre konsekwencje nie tylko dla pozostałych elementów samochodu, ale przede wszystkim dla portfela właściciela samochodu. Jazda z niesprawnym kołem dwumasowym może skończyć się całkowitym remontem skrzyni biegów. A ten, jak wiemy doskonale mało nie kosztuje – tym bardziej w asyście zakupu nowej „dwumasy”.

Jeśli zatem obserwujesz pierwsze „symptomy” – hałasy, stuki, trudność w przerzucaniu biegów – lepiej udaj się do najbliższego mechanika, gdyż wymiana wszystkich elementów układu może naprawdę sporo kosztować.

Polecane koła dwumasowe – nowe, czy regenerowane?

Kuszącym z perspektywy właściciela pojazdu – zwłaszcza tego ze świadomością kosztów nowego koła dwumasowego – jest regeneracja starego. Regenerowane koło dwumasowe jest nawet 2-3 razy tańsze od tego, które zakupić można w sklepie. Jednak zaleca się szczególną ostrożność przy naprawie tego elementu, gdyż nierzadko może on pozostawiać – delikatnie mówiąc – wiele do życzenia.

Jednak to nie koniec zabawy, gdyż problem nie tkwi w samej regeneracji części, ale prawidłowym – zgodnie z domyślnym stanem, który zawdzięczamy producentowi auta – wyważeniu poszczególnych mas, a także odtworzenia funkcjonalności tłumika drgań.

Zdecydowanie odradza się zakup używanych kół dwumasowych. Zwłaszcza dla tych, którzy z motoryzacją na co dzień nie mają wiele wspólnego. Dla osoby niedoświadczonej odróżnienie koła dwumasowego, które nie jest w najlepszym stanie, od tego, które może jeszcze znaleźć zastosowanie w naszym aucie, może być nie tyle, co trudne, ale wręcz niemożliwe.

A może… sztywne koło zamachowe?

Dla wszystkich tych, którzy szukają oszczędności, odpowiedzią na ich bolączki związane z awarią koła dwumasowego, może być sztywne koło zamachowe. Jednak niekoniecznie jest to rozwiązanie, które polecane są w każdym typie auta. Dlatego o właściwe dla naszego, należy się zapytać zaufanego mechanika. W większości przypadków z pewnością uzyskamy odpowiedź, że „tam gdzie 'dwumasa’ była, tam i powinna zostać”.

Jeśli chodzi o rozwiązanie w drugą stronę – było sztywne koło, a chcemy zamontować dwumasowe – to z pewnością odradzi je każdy mechanik, gdyż będzie z pewnością w krótkim czasie powodować problem ze skrzynią biegów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *