Wymiana sprzęgła – sama tarcza sprzęgła czy cały kompletny zestaw

zestaw sprzęgła

Wymiana zestawu sprzęgła to fakt, który przeraża wielu kierowców. Wysokie koszty, skomplikowana czynność wymagająca ingerencji wprawionego mechanika oraz unieruchomienie samochodu na dłuższy okres to bardzo uciążliwe zjawiska, z którymi każdy z nas prędzej czy później będzie miał do czynienia. Wymieniając sprzęgło w swoim samochodzie warto pamiętać o tym, by nie szukać przesadzonych oszczędności, które z czasem mogą nas doprowadzić do wydania znacznie większej kwoty na naprawę pojazdu niż było to w naszych pierwotnych zamierzeniach.

Kiedy powinniśmy wymienić sprzęgło?

Sprzęgło samochodowe to wbrew pozorom bardzo trwały i wytrzymały podzespół. Odpowiednio eksploatowany i zadbany jest w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów bez potrzeby ingerencji w jego działanie. Prędzej czy później jednak pojawiają się problemy, które sprawiają, że kupno nowego zestawu sprzęgła i jego wymiana stają się koniecznością.

Do najczęściej spotykanych objawów zużytego sprzęgła możemy zaliczyć: szarpanie podczas ruszania, ślizganie się sprzęgła podczas przyspieszania, trudności przy zmianie biegów oraz wysokie „łapanie” pedału sprzęgła. Wielu kierowców obserwując postępujące zużycie tego elementu i jednocześnie znając swój samochód ryzykuje i eksploatuje je do momentu, gdy nie pojawi się konkretna usterka. Jest to jednak bardzo ryzykowne postępowanie, ponieważ sprzęgło które ulegnie poważnemu uszkodzeniu jest w stanie unieruchomić nasz pojazd, co może okazać się opłakane w skutkach.

Jak wymienić sprzęgło?

Wymiana zestawu sprzęgła wymaga znacznej wprawy oraz zaawansowanych umiejętności mechanika, a do tego kilku specjalistycznych narzędzi. W celu wymiany naszego sprzęgła powinniśmy rozłączyć naszą skrzynię biegów od jednostki napędowej. Po rozebraniu tych dwóch elementów możliwe będzie wyjęcie starego kompletu sprzęgła i zastąpienie go nowymi częściami. Podczas montażu nowego sprzęgła należy jednak pamiętać o jego prawidłowym ustawieniu, ponieważ w innym przypadku może nie działać ono w prawidłowy sposób.

Pojedyncze części, czy jednak komplet sprzęgła?

Często można usłyszeć twierdzenie, że skoro zużyta jest tarcza sprzęgła, a docisk oraz łożysko jest sprawne to nie ma sensu ich wymieniać. Warto jednak pamiętać, że wymiana sprzęgła to nie tylko koszty części. Stosunkowo droga jest sama wymiana tego elementu u mechanika. Jest to czynność, której nie da się wymienić w godzinę, lecz nawet wprawny specjalista potrzebuje ich minimum kilka. Generuje to więc wysokie koszty, które nie wiele różnią się pomiędzy sytuacją gdy wymieniamy samą tarczę sprzęgła, a cały jego komplet. Jeśli już decydujemy się na ingerencję w ten podzespół to postarajmy się wymienić od razu cały komplet sprzęgła, a wbrew pozorom będziemy w stanie w ten sposób zaoszczędzić nie tylko pieniędzy, ale również czasu i nerwów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.