Uszkodzony docisk sprzęgła – przyczyny i objawy

Sprzęgło jest jednym z najważniejszych elementów w każdym samochodzie. Łączy ze sobą skrzynię biegów i jednostkę napędową z możliwością szybkiego rozłączenia w razie potrzeby, np. zatrzymania pojazdu lub zmiany biegu. W wyniku bardzo dużych obciążeń cały zestaw sprzęgła narażony jest na ogromne przeciążenia, a co za tym idzie z czasem oraz biegiem kilometrów podlega zużyciu. Znaczny wpływ na jego sprawność na styl jazdy kierowcy. Bardzo często zdarza się, że uszkodzony zostaje docisk. Co to oznacza i jakie są objawy takiej awarii?

Jaką rolę spełnia docisk sprzęgła i jak działa?

Docisk sprzęgła jest bardzo ważnym elementem całego układu. Ma on za zadanie docisnąć tarczę sprzęgła do koła zamachowego, a co za tym idzie przenieść moment obrotowy pochodzący z silnika do skrzyni biegów, a później na koła samochodu. Zbudowany jest on z metalowej tarczy, sprężyny śrubowej, sprężyny membranowej, dźwigienki oraz pokrywy. Jego stosunkowo prosta budowa zapewnia bezawaryjność nawet przy większych przebiegach, jednak po pewnym czasie docisk może również zostać uszkodzony. Najczęściej powodem awarii jest wytarcie się powierzchni tarczy dociskowej, która niszczy się przez kontakt z tarczą sprzęgła. Bez odpowiednio działającego docisku nie będziemy w stanie płynnie ruszyć oraz zmieniać biegów. Wszelkie awarie docisku sprzęgła objawiają się podczas jego wciskania. Może to być np. głośny terkot w momencie, gdy delikatnie naciskamy na pedał sprzęgła. Zużyty docisk może być także powodem ślizgania się sprzęgła, co prowadzi do uszkodzeń kolejnych elementów zestawu, takich jak tarcza sprzęgła.

Wymiana docisku sprzęgła – jak zrobić to prawidłowo?

Z biegiem kilometrów, pod wpływem temperatur oraz dużych obciążeń poszczególne elementy ulegają zużyciu. W razie awarii docisku zawsze pamiętajmy, by wymienić cały komplet sprzęgła, zwłaszcza jeśli nasz samochód przejechał do tej pory więcej niż 100 tysięcy kilometrów. Praktykuje się to ze względu na zbliżoną żywotność poszczególnych elementów zestawu sprzęgła. Koszt samej wymiany w niektórych modelach może przekraczać nawet 1000 zł, więc jeśli już decydujemy się na taką usługę to warto skorzystać z okazji i wymienić kompletny zestaw, by nie przysporzyć sobie problemów oraz dodatkowych kosztów w niedalekiej przyszłości. Wybierając części zamienne zadbajmy o to, by były one jak najlepszej jakości, ponieważ tańsze zamienniki bardzo łatwo mogą ulec uszkodzeniu. Pamiętajmy również o wymianie łożyska wyciskowego, które należy wymieniać przy każdej ingerencji w zestaw sprzęgła.

1 Komentarz

  1. Nie tak dawno w moim samochodzie pojawił się problem – nagle nie byłem w stanie wrzucić żadnego biegu. Po dość długich oględzinach okazało się, że to właśnie wina docisku. Stosunkowo prosta i mało kosztowna wymiana sprawiła, że biegi zaczęły wchodzić jak marzenie i znów mogłem cieszyć się jazdą. Na blogu https://www.audi-a4.pl/ czytałem ostatnio o podobnym problemie z wahaczami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *