Awaria sprzęgła – jak ruszyć autem?

Awaria sprzęgła – jak ruszyć autem?

Czy zdarzyło Wam się kiedykolwiek, że sprzęgło samochodowe w Waszym aucie uległo awarii? Czy zastanawialiście się co zrobić w sytuacji, kiedy nie macie możliwości wezwania pomocy, a w samochodzie doszło do uszkodzenia mechanizmu rozłączania sprzęgła, w wyniku czego nie możena zmienić biegu, podczas gdy silnik pozostaje na stałe sprzężony z układem napędowym? Spokojnie, jest szansa abyś ruszył z miejsca.

Istnieją trzy sposoby umożliwiające uruchomienie i wprawienie pojazdu w ruch, bez konieczności odłączania układu napędowego. Pierwsza z metod sprawdza się w przypadku skrzyń biegów starszego typu oraz w chwili gdy samochód pozostawiony został na pierwszym biegu. Rozwiązaniem jest uruchomienie silnika przekręcając kluczyk w stacyjce, jednocześnie operując wyłącznie pedałem gazu. Samochód bez problemu i od razu powinien ruszyć.

Druga metoda polega na ruszaniu bez możliwości wykorzystania sprzęgła. Sposób ten jest analogiczny do pierwszego, jednak wykorzystujemy go w przypadku nieco nowszych pojazdów. Na początku należy wcisnąć pedał sprzęgła – nawet w przypadku, gdy sam podzespół odmawia posłuszeństwa – po to, aby wysłać sygnał sterujący, który pozwoli  rozrusznikowi uruchomić silnik. Tak jak w pierwszym przypadku kluczowe jest tutaj odpowiednie operowanie gazem.

Inny problem stanowi sytuacja, gdy auto pozostało na biegu jałowym. Wówczas z pomocą może nam przyjść trzecia metoda. Należy wcisnąć pedał sprzęgła i uruchomić odłączony od układu napędowego silnik. Obecnie produkowane manualne skrzynie biegów wyposażone są w pary kół o zębach skośnych zazębione są ze sobą na stałe. Oznacza to, że musimy sprzęgnąć ze sobą za pomocą tulei z synchronizatorem wirujący z prędkością obrotową wałek z kołem zębatym, dzięki czemu moment obrotowy przekazany zostanie dalej do układu napędowego. Niska prędkość obrotowa biegu jałowego i wywieranie nacisku na tuleję poprzez mechanizm wybierania biegów utrzymywany w kierunku jedynki dają dużą szansę na zazębienie tulei z kołem pierwszego biegu. Miejmy jednak na uwadze, że takie postępowanie naraża powierzchnie cierne synchronizatora na przedwczesne zużycie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *