Wymiana sprzęgła z samoregulacją

Wymiana sprzęgła z samoregulacją

Z punktu widzenia kierowcy nowoczesne sprzęgła mają wiele zalet, które pozwalają czerpać jeszcze więcej radości z jazdy. Niestety, i one ulegają z czasem zużyciu. Wymiana sprzęgła to nieunikniony aspekt eksploatacji każdego samochodu. Kiedy nastąpi? Reguły nie ma. 

Każde sprzęgło ze względu na swoją specyfikację wymaga regulacji, gdyż tarciu zawsze towarzyszy zużycie. Dlatego wraz ze wyeksploatowaniem okładzin tarczy, współpracujący z nią docisk i zespół sterowania musi być prawidłowo dopasowywany do pogorszonych warunków pracy.

Nowoczesne sprzęgła

Aktualnie produkuje się sprzęgła, które samodzielnie dostosowują się do stopnia zużycia. Mowa o sprzęgłam z samoregulacją, czyli tzw. samonastawne. Prym wiodą w tej technologii europejskie firmy LuK i Sachs, które bez wątpienia znane są większości kierowców. Coraz częściej pojawiają się także na rynku konstrukcje mniej lub bardziej przypominające rozwiązania wspomnianych marek.

Niezależnie od rodzaju konstrukcji sprzęgła samoregulacyjnego, demontaż i zabudowa powinna zawsze przebiegać zgodnie z zaleceniami producenta. Procedura różni się od tej, dla sprzęgieł tradycyjnych, które pozbawione są mechanizmów wewnętrznej regulacji.

Wymiana sprzęgła samoregulującego

Postępowanie ze sprzęgłem samoregulującym nie należy do trudnych. Wymiana sprzęgła z samoregulacją obejmuje zaledwie pięć zasad, których należy jednak obligatoryjnie przestrzegać, jeżeli chcemy by wymiana sprzęgła przebiegła prawidłowo.

  1. Podczas demontażu układu napędowego w innym celu niż wymiana, należy potraktować sprzęgło jak nowe. Montaż i demontaż trzeba wykonać zgodnie z zaleceniami producenta.
  2. Co prawda na rynku znajdziemy dociski i tarcze, to jednak zaleca się, by wymienić cały komplet z tzw. jednego pudła. Szukanie oszczędności w tym przypadku do niczego nie prowadzi. Ryzyko nieprawidłowego doboru części od różnych producentów jest bowiem zbyt duże.
  3. Zestaw części sprzęgła musi być kompatybilny z konkretnym modelem samochodu, w oparciu o katalog producenta. Odradza się postępowania zgodnie z ‚pasuje, to pasuje, po co kombinować’.
  4. Aktualnie produkowane sprzęgła zaleca się wymienić nieco wcześniej, kiedy jeszcze sprzęgło de facto działa. Uszkodzenie sprzęgła podczas jazdy oznacza bowiem dodatkowe koszty, m.in. holowania i lawety.
  5. Istnieje możliwość pozostawienia koła zamachowego, jeżeli jest to pierwsza wymiana sprzęgła. Drugie sprzęgło zawsze wymaga nowego koła zamachowego.

2 komentarze

  1. bardzo profesjonalny wpis, wypada podziękować!

  2. Solidny artykuł z dużą dawką informacji. Jako, że jestem zielony w temacie bardzo mi się przydało każde zdanie. Dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *