Sprzęgło pojazdu ciężarowego

Sprzęgło pojazdu ciężarowego

Sprzęgła samochodów ciężarowych powstają z myślą o pokonywaniu długich dystansów ze znacznym obciążeniem. Producenci kładą duży nacisk przede wszystkim na wydłużony okres bezawaryjnej eksploatacji tego podzespołu, co wynikło z wymagań rynku pojazdów ciężarowych, które charakteryzują się zapotrzebowaniem na dużą odporność sprzęgła na zużycie. 

Dlatego do produkcji trafiły sprzęgła z samoregulacją, które zapewniają kierowcom ciężarówek zwiększoną odporność sprzęgła na zużycie niż konwencjonalne podzespoły stosowane do tej pory. W pojazdach tego typu zastosowanie znajduje także zautomatyzowana skrzynia biegów z czujnikiem ciśnienia na siłowniku sprzęgłach. W tym celu wykorzystano właśnie sprzęgło z samoregulacją, gdzie samoregulację rozpoczyna mechanizm kontrolujący odległość przy złączaniu i rozłączaniu sprzęgła.

Zasada działania

W trakcie wzrostu odległości pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem sprzęgła zapadka chroni mechanizm wrzeciona ustawiając samoregulację przez obrócenie pierścienia nastawczego. Takie rozwiązanie pozwala utrzymać końcówki sprężyny talerzowej w stałej pozycji przez cały okres eksploatacji sprzęgła. Mechanizm ten jest częścią docisku i dlatego siły skrętne i wszelkie obciążenia nie mają wpływu na jakość tego procesu. Warto dodać, że sprzęgło z samoregulacją dwa razy dłuższą żywotność niż standardowy układ.

Cechy sprzęgła z samoregulacją

Sprzęgło pojazdu ciężarowego powinno posiadać odpowiednie właściwości cierne, które pozwolą pojazdowi poruszać się nawet z maksymalnym obciążeniem. Prawidłowe działanie tego podzespołu w trakcie jazdy z dużymi obciążeniami ma bardzo duży wpływ na jego trwałość.

Wciąż niezmiennym zadaniem sprzęgła jest tłumienie drgań przenoszonych z jednostki napędowej i ochrona skrzyni biegów. Specjaliści z iParts.pl zapewniają, że tłumiki drgań skrętnych skutecznie zwalczają wibracje generowane przez nierównomierność obrotów wału korbowego, a te w przypadku samochodów ciężarowych mogą być bardzo duże. Grzechotanie w skrzyni biegów jest także sukcesywnie redukowane, a tłumiki eliminują wszelkie niedogodności. Bardzo ważnym aspektem sprzęgieł przeznaczonych do samochodów ciężarowych jest także ich niewielki gabaryt, który pozwala znacznie lepiej zagospodarować miejsce.

1 Komentarz

  1. Do ciężarówek na pewno trzeba porządne sprzęgło… dziwi mnie że nie jest ono duże, chociaż z jednej strony to dobrze, że nie zajmuje dużo miejsca, można je inaczej zagospodarować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *