Sprzęgło to mechanizm, który stosuje się w budowie urządzeń i maszyn, w których zachodzi potrzeba przekazywania momentu obrotowego pomiędzy dwoma niezależnie obracanymi wałami. W przypadku sprzęgieł stosowanych w samochodach, jednym z tych wałów jest skrzynia biegów, a drugim silnik. Skrzynia biegów przekazuje moment obrotowy do sprzęgła za pomocą wałka sprzęgłowego, zaś silnik – za pomocą wału korbowego poprzez koło zamachowe. Co robić w przypadku zapowietrzenia sprzęgła?
Bardzo częstym objawem, który może doprowadzić zapowietrzenia sprzęgła jest brak jego prawidłowego rozłączenia podczas zmiany biegów. Inne objawy, które mogą wymusić konieczność przeprowadzenia odpowietrzania to brak powrotu pedału sprzęgła do pierwotnej pozycji lub opóźnienie powrotu sprzęgła.
Odpowietrzanie sprzęgła
System sprzęgłowy wypełniony jest płynem hamulcowym, który jest środkiem trującym. Podczas wykonywania naprawy w obszarze układu sprzęgłowego eksperci zalecają zachowanie szczególnej ostrożności, by nie narazić się na uszczerbki zdrowotne. Należy uważać, aby płyn nie rozlał się na karoserię samochodu, gdyż powodować to może przyspieszoną korozję nadwozia.
W celu naprawy powyższej usterki należy unieść samochód – do tego celu wystarczy użyć tradycyjnego lewarka. Po demontażu dolnej osłony silnika trzeba sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym – jest on wspólny dla układu hamulcowego i systemu sprzęgłowego.
Niską zawartość płynu powinno się uzupełnić aż do poziomu maksymalnego. Następnie można ściągnąć gumowe osłony przeciwpyłowe z odpowietrznika na siłowniku sterującym i zacisku hamulcowym przedniego lewego koła. Zaleca się także delikatnie sprawdzić, czy odpowietrzniki obracają się w prawidłowy sposób.
Do odpowietrznika, który znajduje się w zacisku hamulcowym podłączamy przewód i napełniamy go płynem hamulcowym. Aby napełnić przewód, otwieramy odpowietrznik na zacisku i wciskamy powoli pedał hamulca i przytrzymujemy go w jednym położeniu – do wykonania tej operacji będzie potrzebna obecność drugiej osoby. Po zamknięciu odpowietrznika i zwolnieniu pedału hamulca, należy ponownie otworzyć odpowietrznik i powtarzać tę samą czynność aż do momentu, w którym przewód w całości napełni się płynem.
Następnie trzeba wsunąć wolną końcówkę przewodu na odpowietrznik siłownika sprzęgła i odkręcić obydwa odpowietrzniki. Po wciśnięciu pedału hamulca można zamknąć odpowietrznik na zacisku hamulcowym. Czynność powinna być powtarzana aż do momentu, kiedy znikną pojawiające się pęcherzyki powietrza w zbiorniczku wyrównawczym płynu hamulcowego.
Pozostaje tylko sprawdzić sprawność hamulców i działanie pedału sprzęgła. Po montażu osłony silnika można odbyć jazdę próbną, by upewnić się, że objawy zapowietrzenia zostały wyeliminowane.
dzialacie sami czy zlecacie odpowietrzanie mechanikom?
Bardzo dobry poradnik! Ja jednak trochę boje się odpowietrzać sprzęgło samodzielnie… Wole zlecić to do mechanika, bo przeraża mnie trochę możliwość nabawienia się jakichś zdrowotnych problemów przez ten płyn hamulcowy…