Wielu mechaników wśród przyczyn obniżonej mocy silnika wskazuje wadliwą sondę lambda czy też rozregulowany silnik. Tymczasem praktyka pokazuje, że podobne symptomy występują również przy ślizgającym się sprzęgle.
Ślizganie się sprzęgła występuje wtedy, gdy moment siły na wale przekracza maksymalne jaki sprzęgło jest w stanie przenieść. Kiedy pomiędzy parami elementów ciernych powstaje poślizg, sprzęgło nie ma szans na poprawną pracę i przenoszenie momentu obrotowego.
Za poślizg sprzęgła odpowiadają różne czynniki, do których zaliczyć możemy uszkodzony docisk, złą regulację systemu sterowania sprzęgła czy w końcu najbardziej powszechne – zużytą tarczę. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy sprzęgło w samochodzie funkcjonuje poprawnie, warto sprawdzić to samodzielnie.
W tym celu zasiadamy za kierownicą samochodu i zaciągamy maksymalnie hamulec ręczny (możemy dodatkowo podłożyć kliny zabezpieczające pod koła). Uruchamiamy silnik, naciskamy pedał sprzęgła, wrzucamy „czwórkę”, i tak dociskamy pedał gazu, aby osiągnąć około 3 tysięcy obrotów silnika. Następnie puszczamy pedał sprzęgła i sprawdzamy co się dzieje.
Są dwie opcje – albo silnik zgaśnie, albo obroty się zmniejszą. Jeśli silnik zgaśnie, wszystko jest w jak najlepszym porządku – sprzęgło jest sprawne. Z kolei zmniejszenie obrotów świadczy o tym, że sprzęgło się ślizga.
Jeśli nasze testy wypadną niekorzystnie, powinniśmy jak najszybciej udać się do warsztatu, aby mechanik mógł dokonać oględzin i postawić ostateczną diagnozę. Być może wystarczy jedynie regulacja luzów, bardzo prawdopodobna jest jednak konieczność wymiany sprzęgła. W takim przypadku eksperci zalecają wymianę całego kompletu, a więc tarczy, docisku i łożyska oporowego. Warto zwrócić uwagę także na wysprzęglik centralny.
Zadaniem mechanika jest również dokładne skontrolowanie całego układu przeniesienia napędu pod kątem wycieków oleju itp. Niekiedy przyczyną ślizgania się sprzęgła jest nie tyle co zużycie się okładzin ciernych, a właśnie wycieki w okolicy sprzęgła.
Przy wyborze sprzęgła powinniśmy kierować się przede wszystkim czynnikami jakościowymi, a cenę zepchnąć na dalszy plan. Produkty renomowanych producentów zapewniają nam ponadprzeciętną jakość i trwałość, co przekłada się na komfort eksploatacji, ale także i oszczędność. Każda wymiana sprzęgła to dosyć kosztowna czynność, więc im rzadziej przyjdzie nam jej dokonywać, tym lepiej dla naszego portfela.
Przydatny artykuł 🙂
A co jak sprzęgło ślizga się od czasu powiedzmy raz dwa razy na 800km. Zachodzi to przy zapiętej 3 i 4 biegu. Nie zdarzyło się jeszcze na 1, 2, 5, 6. Pedał chodzi miękko. Przejechane 70tyś km silnik d4d.