Tarcza sprzęgła wraz z dociskiem i łożyskiem stanowi podstawowy element sprzęgła samochodowego. Składa się z piasty oraz tarczy nośnej wyposażonej w okładziny cierne. Tarcza sprzęgła bezpośrednio odpowiedzialna jest za przenoszenie napędu z wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów.
Tarcza sprzęgła wyposażana jest w tłumiki drgań skrętnych w postaci sprężyn śrubowych. Rozwiązanie to umożliwia neutralizację drgań skrętnych o charakterze rezonansowym. Dodatkowo tarcza sprzęgła, jako element cierny musi spełniać szereg założeń konstrukcyjnych. Przed trafieniem do produkcji tarcze sprzęgła dokładnie testowane są pod kątem odporności na ścieranie oraz możliwości pracy w ekstremalnych warunkach. Wśród materiałów z jakich tworzone są okładziny cierne najczęściej stosuje się włókna węglowe, włókna szklane, materiały organiczne oraz spieki metalowe. Mimo wszystko decydującym czynnikiem o okresie eksploatacji sprzęgła jest czynnik zewnętrzny w postaci kierowcy. To właśnie od osoby prowadzącej pojazd, a właściwie od jej stylu jazdy zależy czy sprzęgło samochodowe wraz z tarczą sprzęgła będą służyły przez 25, 50 czy 125 tysięcy kilometrów.
Najnowsze komentarze