Firma Valeo jest międzynarodową grupą spółek założoną we Francji w 1923, która znana jest z perfekcji w produkcji i sprzedaży części samochodowych. Specjaliści z tej właśnie grupy postanowili wyjść naprzeciw coraz częściej spotykanemu problemowi w nowoczesnych silnikach diesla jakim są drgania przenoszone z jednostki napędowej na skrzynię biegów i zaprojektowali innowacyjny zestaw sprzęgieł.
Układ przeniesienia napędu w silnikach diesla musi wytrzymać gwałtowny przyrost sił spowodowany znacznym momentem obrotowym przy niewielkiej prędkości obrotowej. My jako kierowcy odczuwamy to jako nieprzyjemne szarpnięcia w trakcie ruszania. Chyba wszyscy zgodzą się z myślą, że drgania te znacznie obniżają komfort jazdy, ale przede wszystkim skracają żywotność skrzyni biegów. Sposobem na ułatwienie życia posiadaczom diesla miało być dwumasowe koło zamachowe z „tłumikiem” którego zadaniem była redukcja drgań skrętnych. Niestety nie wszystko poszło po myśli konstruktorów owego koła zamachowego. Część ta była droga, a jej wytrzymałość pozostawiała wiele do życzenia. W razie awarii koszty wymiany sięgały nawet do kilku tysięcy złotych, co jak można się domyślić nie spotkało się z pozytywnymi opiniami posiadaczy diesla. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli aut z silnikami napędzanymi olejem napędowym, pracownicy Valeo stworzyli alternatywne rozwiązanie o nazwie Kit 4P . Co kryło się pod tą tajemniczą nazwą? Otóż Kit 4P to nic innego jak komplet sprzęgła, w którego skład wchodzi sztywne koło zamachowe, elastyczna tarcza, zespół dociskowy oraz łożyska wyciskowe (dla posiadaczy samochodów z łożyskiem hydraulicznym, francuska firma proponuje trzyelementowe wersje zestawu Kit 4P, który w odróżnieniu od oryginalnej wersji nie posiadał łożyska wyciskowego).
Analiza
Po lewej stronie możemy zapoznać się z analizą pomiędzy dziełem fachowców z Valeo, a wcześniej opisywanym dwumasowym kołem zamachowym. Zestaw Kit 4P spotkał się z wieloma pozytywnymi opiniami. Oczywiście najważniejszą cechą jaka może zachęcać do jego zakupienia jest niezawodność. Konstrukcja ta jest praktycznie bezawaryjna, spełniająca najwyższe standardy, a szczególnie sztywne koło zamachowe, w którym nie ma żadnych ruchomych elementów. Z drganiami, które tak nam dokuczały walczy tarcza z zamontowanymi znacznie wydajniejszymi tłumikami drgań skrętnych, dostosowanymi do poszczególnych modeli samochodów. Innowacyjny zestaw znacznie poprawia komfort jazdy, zapewnia wysoki poziom filtracji drgań i hałasów przez co możemy być spokojni o układ przeniesienia napędu w naszym samochodzie. Oczywiście gdyby coś uległo awarii co jest rzadko spotykanym zjawiskiem, koszty naprawy / wymiany są znacznie niższe niż w przypadku zestawów z dwumasowym kołem zamachowym. Warto także dodać, że w razie konieczności wymienia się tylko tarczę i docisk, dzięki czemu można znacznie obniżyć koszty eksploatacji pojazdu. Gdyby ktoś jeszcze zastanawiał się nad zastosowaniem Kit 4P w swoim samochodzie lub miał jakiekolwiek wątpliwości co do żywotności tego zestawu może być spokojny. Komplety sprzęgieł Valeo przed wprowadzeniem na rynek zostały poddane szczegółowym testom, nie tylko w laboratoriach, ale także na drogach w ośrodku badawczo-rozwojowym w Amiens w północnej Francji. Wyniki tych testów jednoznacznie potwierdzają, że trwałość konstrukcji oraz stopień tłumienia drgań spełniają najwyższe standardy.
Doskonale wiadomo jednak, że praktyka a teoria to dwie różne rzeczy. Zatem czy Kit 4P faktycznie jest tak niezawodny i doskonały jak twierdzą jego twórcy? Przeglądając opinie na temat dzieła Valeo można stwierdzić że tak. Kierowcy w większości pozytywnie wypowiadają się o produkcie francuskiej grupy. Znajdą się jednak i tacy, którzy uważają że zestaw z Valeo jest dla osób oszczędnych i mało wymagających, a nie dla tych którzy cenią sobie spokój i komfort jazdy.
Czego by nie mówić, Valeo może być zadowolone ze swojego produktu, a szczególnie ze sprzedaży i zainteresowania jakim od kilku lat cieszy się zestaw Kit 4P. Możemy zatem stwierdzić, że Valeo po raz kolejny potwierdziło swoją wysoką pozycję na rynku części samochodowych i zaoferowało swoim klientom dopracowane, przemyślane i myślę że bardzo trafione rozwiązanie.
wymienilem w peugeocie 307 2.0 hdi 110 km i niestety po 30 tys. padlo wszystko . zaczelo sie od drgan sztywnego kola przy gaszeniu silnika, a potem polecialo wszystko. kupilem oryginalne kolo dwumasowe ze sprzeglem i jak narazie po 20 tys . wszystko jest ok.