Sprzęgło jest jednym z tych elementów samochodu, które nieustannie rozwijane są przez kolejne zastępy konstruktorów. Nieprzerwanie trwają prace nad uczynieniem sprzęgła bardziej niezawodnym i przyjemniejszym w obsłudze. Nadal jednak część ta ulega regularnym awariom, które dodatkowo coraz trudniej jest nam rozpoznać.
Sprawdzanie sprzęgła
Jeszcze kilka-kilkanaście lat temu ocena stanu sprzęgła była banalnie prosta. Wystarczyło sprawdzić, czy samochód jest w stanie ruszyć z 3 lub 4 biegu na ślizgającym się sprzęgle lub wcisnąć gaz do dechy na wysokim biegu w celu przetestowania przyśpieszenia. Jeśli samochód nie był w stanie ruszyć z miejsca lub silnik nabierał obrotów bez wyraźnego przyśpieszenia, oznaczało to, że tarcza jest zużyta i kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany.
Obecnie, m. in. ze względu na doskonałe wyciszenie samochodów i powszechne stosowanie kół dwumasowych, przeprowadzanie tego typu testów nie dostarcza jasnych informacji o stanie sprzęgła. Jak więc rozpoznać awarię sprzęgła samochodowego?
Głośna praca sprzęgła
Powodem do niepokoju o stan sprzęgła z całą pewnością jest hałas na tyle głośny, iż można go bez problemu odróżnić od dźwięków emitowanych przez pracujący silnik. Za hałasujące sprzęgło odpowiada zwykle wysprzęglik. W nowych autach jest to niemal wyłącznie wysprzęglik hydrauliczny, zespolony z łożyskiem wyciskowym jako wysprzęglik centralny.
Głośna praca sprzęgła może być spowodowana zużytym łożyskiem lub niedostatecznym naprężeniem łożyska na docisku. O wymianie łożyska wyciskowego należy pamiętać przy wymianie sprzęgła, zwłaszcza jeśli współpracuje ono z wysprzęglikiem centralnym.
Hałasujące sprzęgło może być również wynikiem złego montażu. Wystarczy, że mechanik zamontuje tarczę sprzęgła odwrotnie lub nieprawidłowo zamontuje sam wysprzęglik i problem już gotowy.
Szarpanie i ślizganie sprzęgła
Łatwo wyczuwalne szarpanie sprzęgła podczas ruszania lub zmiany biegu również powinno wzmóc czujność kierowcy. Przyczyną tego zjawiska może być smar lub olej, który dostał się pomiędzy powierzchnie robocze sprzęgła. Podobne efekty daje też tarcza sprzęgłowa nierównomiernie przylegająca do docisku, niewłaściwe dobranie tarczy lub zapowietrzony układ wysprzęglania.
Z kolei ślizganie się sprzęgła to jeden z najczęstszych objawów zużycia tarczy sprzęgłowej. Zjawisko to może być także przyczyną zaolejenia, które daje niemalże identyczne objawy. Ślizganie się sprzęgła jest również częstym efektem przegrzania tarczy docisku, awarii układu wysprzęglania lub wysokiego zużycia koła zamachowego.
Ponieważ niewłaściwy dobór tarcz, grubości ich okładzin czy wysprzęglika potrafi dać specyficzne i pojawiające się nieregularnie objawy, tak ważne jest kierowanie się wytycznymi producenta, zarówno samochodu, jak i samych części zamiennych.
Niezależnie od tego z którym z powyższych objawów będziemy mieli do czynienia warto udać się z tym do mechanika, który powinien zapoznać się z problemem i określić do jak poważnego uszkodzenia doszło. Niekiedy będziemy zmuszeni do bardzo kosztownej wymiany, a czasem może okazać się, że to nic powaznego.