Wymiana zestawu sprzęgła to fakt, który przeraża wielu kierowców. Wysokie koszty, skomplikowana czynność wymagająca ingerencji wprawionego mechanika oraz unieruchomienie samochodu na dłuższy okres to bardzo uciążliwe zjawiska, z którymi każdy z nas prędzej czy później będzie miał do czynienia. Wymieniając sprzęgło w swoim samochodzie warto pamiętać o tym, by nie szukać przesadzonych oszczędności, które z czasem mogą nas doprowadzić do wydania znacznie większej kwoty na naprawę pojazdu niż było to w naszych pierwotnych zamierzeniach.
Kiedy powinniśmy wymienić sprzęgło?
Sprzęgło samochodowe to wbrew pozorom bardzo trwały i wytrzymały podzespół. Odpowiednio eksploatowany i zadbany jest w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów bez potrzeby ingerencji w jego działanie. Prędzej czy później jednak pojawiają się problemy, które sprawiają, że kupno nowego zestawu sprzęgła i jego wymiana stają się koniecznością.
Do najczęściej spotykanych objawów zużytego sprzęgła możemy zaliczyć: szarpanie podczas ruszania, ślizganie się sprzęgła podczas przyspieszania, trudności przy zmianie biegów oraz wysokie „łapanie” pedału sprzęgła. Wielu kierowców obserwując postępujące zużycie tego elementu i jednocześnie znając swój samochód ryzykuje i eksploatuje je do momentu, gdy nie pojawi się konkretna usterka. Jest to jednak bardzo ryzykowne postępowanie, ponieważ sprzęgło które ulegnie poważnemu uszkodzeniu jest w stanie unieruchomić nasz pojazd, co może okazać się opłakane w skutkach.
Jak wymienić sprzęgło?
Wymiana zestawu sprzęgła wymaga znacznej wprawy oraz zaawansowanych umiejętności mechanika, a do tego kilku specjalistycznych narzędzi. W celu wymiany naszego sprzęgła powinniśmy rozłączyć naszą skrzynię biegów od jednostki napędowej. Po rozebraniu tych dwóch elementów możliwe będzie wyjęcie starego kompletu sprzęgła i zastąpienie go nowymi częściami. Podczas montażu nowego sprzęgła należy jednak pamiętać o jego prawidłowym ustawieniu, ponieważ w innym przypadku może nie działać ono w prawidłowy sposób.
Pojedyncze części, czy jednak komplet sprzęgła?
Często można usłyszeć twierdzenie, że skoro zużyta jest tarcza sprzęgła, a docisk oraz łożysko jest sprawne to nie ma sensu ich wymieniać. Warto jednak pamiętać, że wymiana sprzęgła to nie tylko koszty części. Stosunkowo droga jest sama wymiana tego elementu u mechanika. Jest to czynność, której nie da się wymienić w godzinę, lecz nawet wprawny specjalista potrzebuje ich minimum kilka. Generuje to więc wysokie koszty, które nie wiele różnią się pomiędzy sytuacją gdy wymieniamy samą tarczę sprzęgła, a cały jego komplet. Jeśli już decydujemy się na ingerencję w ten podzespół to postarajmy się wymienić od razu cały komplet sprzęgła, a wbrew pozorom będziemy w stanie w ten sposób zaoszczędzić nie tylko pieniędzy, ale również czasu i nerwów.