Koła dwumasowe, to element samochodu, który można pokochać albo znienawidzić. Trudno wyobrazić sobie bez nich auto, które działa na silniku wysokoprężnym. Jednak jest to „gadżet” dość kapryśny, a na dodatek kosztowny. Zwłaszcza, jeśli przyjdzie mu się zwyczajnie zepsuć.
Koło dwumasowe – dlaczego warto kontrolować auto?
Awaria koła dwumasowego może przynieść bardzo przykre konsekwencje nie tylko dla pozostałych elementów samochodu, ale przede wszystkim dla portfela właściciela samochodu. Jazda z niesprawnym kołem dwumasowym może skończyć się całkowitym remontem skrzyni biegów. A ten, jak wiemy doskonale mało nie kosztuje – tym bardziej w asyście zakupu nowej „dwumasy”.
Jeśli zatem obserwujesz pierwsze „symptomy” – hałasy, stuki, trudność w przerzucaniu biegów – lepiej udaj się do najbliższego mechanika, gdyż wymiana wszystkich elementów układu może naprawdę sporo kosztować.
Polecane koła dwumasowe – nowe, czy regenerowane?
Kuszącym z perspektywy właściciela pojazdu – zwłaszcza tego ze świadomością kosztów nowego koła dwumasowego – jest regeneracja starego. Regenerowane koło dwumasowe jest nawet 2-3 razy tańsze od tego, które zakupić można w sklepie. Jednak zaleca się szczególną ostrożność przy naprawie tego elementu, gdyż nierzadko może on pozostawiać – delikatnie mówiąc – wiele do życzenia.
Jednak to nie koniec zabawy, gdyż problem nie tkwi w samej regeneracji części, ale prawidłowym – zgodnie z domyślnym stanem, który zawdzięczamy producentowi auta – wyważeniu poszczególnych mas, a także odtworzenia funkcjonalności tłumika drgań.
Zdecydowanie odradza się zakup używanych kół dwumasowych. Zwłaszcza dla tych, którzy z motoryzacją na co dzień nie mają wiele wspólnego. Dla osoby niedoświadczonej odróżnienie koła dwumasowego, które nie jest w najlepszym stanie, od tego, które może jeszcze znaleźć zastosowanie w naszym aucie, może być nie tyle, co trudne, ale wręcz niemożliwe.
A może… sztywne koło zamachowe?
Dla wszystkich tych, którzy szukają oszczędności, odpowiedzią na ich bolączki związane z awarią koła dwumasowego, może być sztywne koło zamachowe. Jednak niekoniecznie jest to rozwiązanie, które polecane są w każdym typie auta. Dlatego o właściwe dla naszego, należy się zapytać zaufanego mechanika. W większości przypadków z pewnością uzyskamy odpowiedź, że „tam gdzie 'dwumasa’ była, tam i powinna zostać”.
Jeśli chodzi o rozwiązanie w drugą stronę – było sztywne koło, a chcemy zamontować dwumasowe – to z pewnością odradzi je każdy mechanik, gdyż będzie z pewnością w krótkim czasie powodować problem ze skrzynią biegów.