CentrumSprzegla.pl: porady i artykuły

Błędny montaż sprzęgła

Błędny montaż sprzęgła

Sprzęgło samochodowe to dość specyficzny podzespół. Jest to część eksploatacyjna, którą z czasem będziemy zmuszeni wymienić. Oczywiście to, jak prędko to nastąpi, zależy w dużej mierze od użytkowników. Czy kierowca może coś zrobić, aby cieszyć się ze sprawnego sprzęgła jak najdłużej?

Sprzęgło to część, która pozwala na złączanie i rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów danego pojazdu. Głównym zadaniem sprzęgła jest przenoszenie, poprzez siłę tarcia, ruchu obrotowego z wału jednostki napędowej na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów, w efekcie czego możliwa jest płynna zmiana biegów w trakcie jazdy.

Skutki błędnego montażu sprzęgła

Luz, który towarzyszy załączaniu sprzęgła jest odpowiednio korygowany poprzez linkę sprzęgła, która zapewnia napięcie wstępne. Dzięki temu łożysko oporowe sprzęgła zawsze obraca się z taką samą prędkością co sprzęgło.

Z powodu nieprawidłowego montażu, lub mechanicznej usterki w układzie sterowania sprzęgłem, wymagane napięcie wstępne nie zawsze zostanie osiągnięte, co spowoduje znaczne różnice w prędkości obrotowej sprzęgła i łożyska oporowego. Powstanie wówczas tarcie, które spowoduje duże abrazje na sprężynie talerzowej. W rezultacie, pojedyncze końcówki sprężyny talerzowej mogą zostać wyłamane, a to z pewnością doprowadzi do awarii całego układu. Tego typu uszkodzenia mogą być także skutkiem braku osiowości łożyska oporowego. Może być to skutkiem braku lub uszkodzenia czopów w skrzyni biegów, zużyciem tulei półosi lub zniszczeniem oraz możliwym wygięciem widełek wysprzęglających.

Z tych powodów, podczas wymiany sprzęgła, należy sprawdzić funkcjonowanie całego układu sterowania sprzęgłem – postępując zgodnie z instrukcjami montażowymi producenta. Trwałość sprzęgła zależy od wielu czynników, także od modelu i warunków eksploatacji. Prócz umiejętności obchodzenia się z silnikiem i układem napędowym, ważny jest także tryb użytkowania – przykładowo, tryb miejski o wiele bardziej obciąża sprzęgło niż jazda w trasie. Generalnie sprzęgło wytrzymuje jakieś 50-100 tys. km przebiegu, natomiast w żaden sposób nie jest to regułą – tłumaczą specjaliści z centrumsprzegla.com.

Exit mobile version