Zdarza się, że jazdę utrudni nam uszkodzone sprzęgło. Niekiedy może się zablokować lub zacisnąć. Przyjmijmy sytuację, że znajdujemy się na odludziu i musimy przemieścić samochód nieco bliżej 'cywilizacji’. Co robić, jak się zachować? Czy uszkodzone sprzęgło uniemożliwia dojechanie do celu?
W Internecie roi się od artykułów opisujących wszelakiego rodzaju awarie, na które narażone jest układ przełożenia naszego pojazdu. Fachowcy dzielą się cennymi uwagami i radzą jak usunąć poszczególne usterki. Mimo sporej ilości precyzyjnych artykułów nikt nie zwrócił uwagi na sposób w jaki kierowca powinien zachować się w momencie wystąpienia usterki sprzęgła, a zwłaszcza, jeśli ma to miejsce w obszarze, gdzie nie mamy możliwości jego naprawy. Czy uszkodzone sprzęgło uniemożliwi nam dalszą jazdę?
Uszkodzone sprzęgło w praktyce
Drobne uszkodzenia, rozłączenie się sprzęgła mogą uniemożliwić kierowcy zmianę biegu, a nawet jego wrzucenie. W takim przypadku silnik pozostaje trwale sprzężony z układem napędowym, a to nie pozwoli nam nawet zapalić silnika. Czy nawet w tak trudnej sytuacji istnieje szansa na to, by ruszyć z miejsca? Owszem, istnieje kilka sposobów, które pozwolą ci dojechać w docelowe miejsce. W przypadku gdy nasz samochód posiada starszą skrzynię biegów, będzie prościej. Pod warunkiem, że nasz samochód znajduje się na pierwszym biegu, po prostu przekręcamy kluczyk w stacyjce i operujemy pedałem gazu – nic więcej. Może za pierwszym razem się nie uda, ale po kilku próbach silnik w końcu zapali.
Posiadacze nowszych modeli nie muszą załamywać rąk. Wystarczy wcisnąć sprzęgło, nawet jeśli nie działa, po to, by komputer pokładowy po prostu otrzymał sygnał sterujący. Ważnym elementem jest, tak samo jak w przypadku starszych modeli, odpowiednie operowanie pedałem gazu, co prędzej czy później pozwoli rozrusznikowi uruchomić silnik.
Co jeśli pojazd znajduje się na tak zwanym 'luzie’? Wciskamy sprzęgło i uruchamiamy silnik, który w tym momencie jest odłączony od układu napędowego. Nowe skrzynie ręczne posiadają pary kół zębatych ustawionych skośnie; są one zazębione na stałe. Niewielka prędkość obrotowa i nacisk wywierany na zębatki poprzez mechanizm wybieraka utrzymany w kierunku pierwszego biegu, dają kierowcy dość dużą szansę, na to, że uda się ruszyć z miejsca.Jak widać wszystko możliwe, potrzeba jedynie cierpliwości i wytrwałości w czynnościach wyżej opisanych. Ogromną wadą wszystkich wyżej wymienionych sposobów jest fakt, że znacznie skracają żywotność sprzęgła samochodu, a w szczególności szybkie zużycie się elementów tarcz ciernych.