CentrumSprzegla.pl: porady i artykuły

Awaria sprzęgła – jak ruszyć autem?

Czy zdarzyło Wam się kiedykolwiek, że sprzęgło samochodowe w Waszym aucie uległo awarii? Czy zastanawialiście się co zrobić w sytuacji, kiedy nie macie możliwości wezwania pomocy, a w samochodzie doszło do uszkodzenia mechanizmu rozłączania sprzęgła, w wyniku czego nie możena zmienić biegu, podczas gdy silnik pozostaje na stałe sprzężony z układem napędowym? Spokojnie, jest szansa abyś ruszył z miejsca.

Istnieją trzy sposoby umożliwiające uruchomienie i wprawienie pojazdu w ruch, bez konieczności odłączania układu napędowego. Pierwsza z metod sprawdza się w przypadku skrzyń biegów starszego typu oraz w chwili gdy samochód pozostawiony został na pierwszym biegu. Rozwiązaniem jest uruchomienie silnika przekręcając kluczyk w stacyjce, jednocześnie operując wyłącznie pedałem gazu. Samochód bez problemu i od razu powinien ruszyć.

Druga metoda polega na ruszaniu bez możliwości wykorzystania sprzęgła. Sposób ten jest analogiczny do pierwszego, jednak wykorzystujemy go w przypadku nieco nowszych pojazdów. Na początku należy wcisnąć pedał sprzęgła – nawet w przypadku, gdy sam podzespół odmawia posłuszeństwa – po to, aby wysłać sygnał sterujący, który pozwoli  rozrusznikowi uruchomić silnik. Tak jak w pierwszym przypadku kluczowe jest tutaj odpowiednie operowanie gazem.

Inny problem stanowi sytuacja, gdy auto pozostało na biegu jałowym. Wówczas z pomocą może nam przyjść trzecia metoda. Należy wcisnąć pedał sprzęgła i uruchomić odłączony od układu napędowego silnik. Obecnie produkowane manualne skrzynie biegów wyposażone są w pary kół o zębach skośnych zazębione są ze sobą na stałe. Oznacza to, że musimy sprzęgnąć ze sobą za pomocą tulei z synchronizatorem wirujący z prędkością obrotową wałek z kołem zębatym, dzięki czemu moment obrotowy przekazany zostanie dalej do układu napędowego. Niska prędkość obrotowa biegu jałowego i wywieranie nacisku na tuleję poprzez mechanizm wybierania biegów utrzymywany w kierunku jedynki dają dużą szansę na zazębienie tulei z kołem pierwszego biegu. Miejmy jednak na uwadze, że takie postępowanie naraża powierzchnie cierne synchronizatora na przedwczesne zużycie.

Exit mobile version