Napęd 4×4 niesie ze sobą wiele trudności konstrukcyjnych, m.in. sposób rozdzielenia napędu na poszczególne koła. Jednym ze sposobów są sprzęgła Haldex, zaprezentowane w 1998 roku.
Konstrukcja opracowana przez szwedzką firmę Haldex umożliwia załączenie napędu tylnego w momencie, gdy jest on naprawdę potrzebny. Sprzęgło Haldex jest też bardzo lekkie i małe, co pozwala na montaż także w autach z segmentu C. Szwedzka firma oferuje producentom samochodów sprzęgło wraz ze sterownikiem oraz odpowiednim oprogramowaniem.
Powstaje jednak pytanie, skąd system wie, kiedy również i napęd na tylną oś jest potrzebny? Sekret tkwi w połączeniu mokrego, wielotarczowego sprzęgła oraz pompy hydraulicznej, której krzywka sterowana jest przez wejściowy wał napędowy. Jeżeli wał napędowy obraca się w szybszym tempie niż obudowa mechanizmu, pompa hydrauliczna generuje nacisk na sprzęgło wielotarczowe, którego zadaniem jest przekazanie napędu na tylne koła. Działa to wprost proporcjonalnie – im większa jest różnica w prędkości obrotowej, tym więcej mocy przekazywane jest tylnej osi. Niestety, układ ma pewne wady. Otóż, często czas reakcji układu bywa opóźniony, a w przypadku pierwszych sprzęgieł Haldex zaobserwować można było bardzo niestandardowe zachowania pojazdu w różnych sytuacjach.
Nowe sprzęgła Haldex
Jednak nie od dziś wiadomo, że Szwedzi to naród pomysłowy i pracowity, więc firma rozpoczęła prace nad kolejnymi edycjami sprzęgła. W 2002 roku wyszła poprawiona wersja sprzęgła Haldex, a w 2006 kolejna – charakteryzująca się opcją wygenerowania w systemie wstępnego ciśnienia, które odpowiada za neutralizację opóźnienia. Trzecia wersja sprzęgieł Haldex została zamontowana m.in. w Volvo XC70 czy Land Roverze Freelanderze.
To nie koniec – sprzęgła Haldex są stale ulepszane i co kilka lat wychodzą ich nowe wersje. W kolejnych edycjach zniknęła pompa hydrauliczna i załączanie tylnej osi odbywa się teraz na czysto mechanicznej drodze. Pozwala to na dowolne rozdzielenie napędu – np. 85% momentu obrotowego na jedno koło! Sprzęgła Haldex stosują w swoich samochodach tacy producenci jak Volkswagen, Volvo, Ford czy Opel (Opel Insignia 2.0T, 2.0CDTi oraz 2.8 V6).