Sprzęgło to główny element układu przeniesienia napędu. Podstawową funkcją sprzęgieł samochodowych jest połączenie wałów w celu przekazywania momentu obrotowego. W motoryzacji stosuje się sprzęgła o działaniu jednokierunkowym. W takim przypadku wał czynny nigdy nie będzie wałem biernym, chociaż nie do końca. Wyjątek stanowi sprzęgło pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, które w niektórych przypadkach przekazuje napęd ze skrzyni biegów na wał korbowy silnika. Z taką sytuacją mamy do czynienia podczas prób uruchamiania samochodu na „pych”. Podobnie dzieje się w przypadku motocykli, które uruchamiane są przy pomocy rozrusznika nożnego.
Każde sprzęgło złożone jest z członu czynnego, który najczęściej zainstalowany jest na wale napędzającym oraz czynu biernego, który współpracuje z wałem napędzanym. Ponadto wśród części sprzęgła znajdują się również elementy odpowiedzialne za połączenie wspomnianych wałów. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje sprzęgieł – poślizgowe oraz bezpoślizgowe. W motoryzacji najczęściej występują sprzęgła poślizgowe, rozłączne. W sprzęgłach poślizgowych poślizg następuje stale lub w określonych warunkach. Oznacza to, że średnia prędkość wału napędzanego jest stale lub chwilowo mniejsza od prędkości wału napędzającego. W sprzęgłach bezpoślizgowych zwanych również przymusowymi prędkości te są równe.
Zdecydowanie najistotniejszym sprzęgłem samochodowym jest to, które przekazuje napęd z silnika do skrzyni biegów. Jak już wspominaliśmy – jest to typowe sprzęgło poślizgowe, dzięki czemu możliwe jest płynne wyrównanie obrotów wału korbowego i sprzęgłowego. Sprzęgła poślizgowe dzielą się na jedno i wielotarczowe, a także na sprzęgła podwójne. W samochodach osobowych najczęściej występują sprzęgła suche. Z mokrymi sprzęgłami mamy z kolei do czynienia w układach napędowych motocykli. Ponadto w samochodach występują także sprzęgła elektromagnetyczne odpowiedzialne za przenoszenie niewielkich momentów obrotowych jak np. w przypadku wentylatorów chłodnicy.