Błędny montaż sprzęgła

Błędny montaż sprzęgła

Sprzęgło samochodowe to dość specyficzny podzespół. Jest to część eksploatacyjna, którą z czasem będziemy zmuszeni wymienić. Oczywiście to, jak prędko to nastąpi, zależy w dużej mierze od użytkowników. Czy kierowca może coś zrobić, aby cieszyć się ze sprawnego sprzęgła jak najdłużej?

Sprzęgło to część, która pozwala na złączanie i rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów danego pojazdu. Głównym zadaniem sprzęgła jest przenoszenie, poprzez siłę tarcia, ruchu obrotowego z wału jednostki napędowej na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów, w efekcie czego możliwa jest płynna zmiana biegów w trakcie jazdy.

Skutki błędnego montażu sprzęgła

Luz, który towarzyszy załączaniu sprzęgła jest odpowiednio korygowany poprzez linkę sprzęgła, która zapewnia napięcie wstępne. Dzięki temu łożysko oporowe sprzęgła zawsze obraca się z taką samą prędkością co sprzęgło.

Z powodu nieprawidłowego montażu, lub mechanicznej usterki w układzie sterowania sprzęgłem, wymagane napięcie wstępne nie zawsze zostanie osiągnięte, co spowoduje znaczne różnice w prędkości obrotowej sprzęgła i łożyska oporowego. Powstanie wówczas tarcie, które spowoduje duże abrazje na sprężynie talerzowej. W rezultacie, pojedyncze końcówki sprężyny talerzowej mogą zostać wyłamane, a to z pewnością doprowadzi do awarii całego układu. Tego typu uszkodzenia mogą być także skutkiem braku osiowości łożyska oporowego. Może być to skutkiem braku lub uszkodzenia czopów w skrzyni biegów, zużyciem tulei półosi lub zniszczeniem oraz możliwym wygięciem widełek wysprzęglających.

Z tych powodów, podczas wymiany sprzęgła, należy sprawdzić funkcjonowanie całego układu sterowania sprzęgłem – postępując zgodnie z instrukcjami montażowymi producenta. Trwałość sprzęgła zależy od wielu czynników, także od modelu i warunków eksploatacji. Prócz umiejętności obchodzenia się z silnikiem i układem napędowym, ważny jest także tryb użytkowania – przykładowo, tryb miejski o wiele bardziej obciąża sprzęgło niż jazda w trasie. Generalnie sprzęgło wytrzymuje jakieś 50-100 tys. km przebiegu, natomiast w żaden sposób nie jest to regułą – tłumaczą specjaliści z centrumsprzegla.com.

2 komentarze

  1. Moim zdaniem gwarancją dobrej jakości i dobrego montażu jest po prosu zaufany mechanik lub warsztat. Sam mam znajomego który zawsze działa koło mojego samochodu, nie wiem czy komus innemu byc go oddał do naprawy.

  2. Zgadza się Krzysiu, chociaż dzięki nowym regulacjom prawnym, obowiązkowej kasie fiskalnej prawdopodobnie warsztaty samochodowe będą bardziej ostrożnie podchodzić do klienta. Oby tych oszustw było jak najmniej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *