Tarcza sprzęgła – rodzaje i regeneracja

tracza sprzęgła

Tarcza sprzęgła to istotny element, który wchodzi w skład sprzęgła. Tarcza zbudowana jest z piasty i tarczy nośnej z okładzinami ciernymi. Ta pierwsza umieszczona jest na wielowypuście wałka sprzęgłowego. Dzięki oporom tarcia dociśniętych do siebie części pozwala ona na przeniesienie napędu na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów z wału korbowego silnika. 

Silne rezonansowe drgania skrętne mogą uszkodzić sprzęgło, dlatego tarcze w większości posiadają tłumiki drgań skrętnych. W celu skorygowania sumarycznej sprężystości układu napędowego zostaje zastosowana sprężyna z odpowiednią charakterystyką. Znajduje się ona między piastą a tarczą nośną.

Regeneracja tarczy sprzęgła

Przed regeneracją tarczy sprzęgła wymagana jest ocena tarczy. Konieczna będzie wymiana okładzin ciernych, a w niektórych przypadkach będzie ona wymagała kompleksowej naprawy. Oględziny powinny dotyczyć także stanu tłumika drgań skrętnych. To on właśnie pozwala na płynne ruszanie, ale też niweluje drgania silnika, nie pozwalając na ich przedostanie się do dalszych części układu napędowego. Jeśli zachodzi taka potrzeba, należy naprawić tłumik i wówczas można zająć się okładzinami ciernymi. Zastosowanie odpowiednich okładzin będzie miało istotny wpływ na przebieg sprzęgła. Zła jakość okładziny może być przyczyną szarpania sprzęgła przy ruszaniu.

Tarcza sprzęgła spiekowa

Tarcza spiekowa jest od 20% do 30% sprawniejsza od tradycyjnej tarczy i jest zależna liczby spieków. Spiek trójramienny może przenieść większy moment obrotowy bez poślizgu, jednak jego przebieg będzie mniejszy. Większy przebieg posiada spiek sześcioramienny, który jest też łagodniejszy w działaniu. Jego wadą jest jednak mniejsza zdolność do przenoszenia momentu obrotowego.

Eksperci iParts.pl zapewniają, że odpowiednia regulacja ilości spieków wpływa na komfort i sprawność sprzęgła. Nie jest zalecane stosowanie spieków z kołem dwumasowym będącym częścią o dość krótkim przebiegu. Tarcza spiekowa jest bowiem agresywna w działaniu i może uszkodzić ten element. Największą jej wadą jest niski przebieg który wynosi tylko 20-40tys kilometrów. W zależności od tego jak często korzystamy z samochodu, wymiana może być konieczna co rok, a w przypadku np. przedstawicieli handlowych kilka razy do roku.

1 Komentarz

  1. W moim samochodzie mam tarczę spiekową i jestem zadowolony. Wymieniam jakoś tak co rok, częściej nie potrzebuję. A jeśli chodzi o przenoszenie momentu obrotowego, to nie jest tak źle.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *