Sprzęgło elektromagnetyczne

Sprzęgło elektromagnetyczne

Obecnie montuje się w samochodach różnego typu skrzynie biegów. Prawdopodobnie wciąż najbardziej popularną jest przekładnia manualna, która jest po prostu najtańsza w eksploatacji, bo najmniej skomplikowana. Inne rozwiązania to skrzynie automatyczne, półautomatyczne i bezstopniowe. 

Przeniesienie napędu generowanego przez silnik do skrzyni biegów odbywa się za pomocą sprzęgła. Umożliwia ono zmianę przełożeń w taki sposób, by zmiana biegów nie obciążała jednostki napędowej. Oczywiście w zależności od rodzaju przekładni stosowane są różnego rodzaju sprzęgła. Najczęściej spotykanymi są sprzęgła cierne – jednotarczowe, dwutarczowe lub wielotarczowe; wykorzystywane przede wszystkim w przypadku skrzyni manualnych. Istnieją także sprzęgła hydrokinetyczne i elektromagnetyczne, o którym poniżej.

Jak to działa?

Zmiana biegów odbywa się poprzez oddziaływanie pola magnetycznego na elektromagnesy. Sterowane są one przez pedał sprzęgła. Istnieją dwie konstrukcje sprzęgła elektromagnetycznego. Pierwsza z nich wykorzystuje zaciskane tarcze, a druga specjalny proszek, który został umieszczony między elementami.

W przypadku sprzęgieł z zaciskaną tarczą cierną, uzwojenie magnesu znajduje się w kole zamachowym. Dopływający do elektromagnesu prąd powoduje powstawanie pola magnetycznego i w efekcie tarcza dociskowa przesuwa się w stronę tarczy sprzęgła. Oddzielenie odbywa się poprzez wciśnięcie pedału sprzęgła, co prowadzi do przerwania prądu i zaniku pola magnetycznego.

Sprzęgła proszkowe wykorzystują pastę bądź proszek ferromagnetyczny pomiędzy elementami układu. Powyższe substancje zaczynają tężeć wskutek powstawania pola magnetycznego. Dzięki temu elementy układy mogą się łączyć.

Czy warto?

Użytkownicy chwalą sobie trwałość sprzęgieł elektromagnetycznych ze względu na brak efektu ścierania się elementów sprzęganych. Wadą może okazać się natomiast szybkie zużywanie się szczotek i pierścieni stykowych wskutek konieczności doprowadzenia prądu do sprzęgła. Ich szybkie ścieranie się powoduje konieczność częstego serwisowania, które oczywiście do najtańszych nie należy. Sprzęgła elektromagnetyczne bardzo często wykorzystuje się w samochodach typu suv lub crossover.

1 Komentarz

  1. Ogólnie zadowolony jestem z tego sprzęgła elektromagnetycznego, ale rzeczywiście szczotki i pierścienie stykowe wymieniałem niedawno i kieszeń trochę zabolała. Mam tylko nadzieję, że teraz wytrzyma nieco dłużej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *