Zużycie koła dwumasowego

Jednym z podzespołów montowanych w coraz większej ilości pojazdów jest dwumasowe koło zamachowe. Koło dwumasowe to element układu napędowego, który u sporej części kierowców wzbudza negatywne emocje. Element ten traktowany jest jako delikatna i podatna na uszkodzenia część samochodowa, która na domiar złego nie należy do najtańszych. Czy wiemy jakie są objawy jej zużycia?


Wielu kierowców po dziś dzień nie potrafi wskazać różnic pomiędzy tradycyjnym kołem zamachowym, a tak zwaną dwumasą. Jeżeli należysz do nich, nie przejmuj się – już tłumaczymy.  Koło zamachowe to jeden, mało skomplikowany element. Jego odmiana, czyli koło dwumasowe – choć z zewnątrz bardzo podobne do tradycyjnego koła zamachowego – jest znacznie bardziej złożone. Wewnątrz koła dwumasowego znajduje się tłumik drgań skrętnych, który łączy dwie części koła dwumasowego oraz umożliwia ich obracanie się względem siebie nawet pod kątem 80 stopni. Koło dwumasowe odpowiada więc za tłumienie drgań skrętnych, które występują w trakcie pracy silnika oraz redukuje gwałtowny wzrost momentu obrotowego. Za obie funkcje odpowiedzialny jest wspomniany już wcześniej tłumik drgań skrętnych.

Objawy zużycia i awarie koła dwumasowego

Złożona konstrukcja koła dwumasowego sprawia, że jest ono delikatne i podatne na uszkodzenia. Korzystając z samochodu wyposażonego w koło zamachowe dwumasowe powinniśmy pamiętać, aby unikać częstego dławiania silnika, jazdy na zbyt niskich obrotach, wrzucania jałowego biegu w celu napędzania klimatyzacji oraz przegrzewania silnika. Podstawową zasadą prawidłowej eksploatacji koła dwumasowego jest unikanie mocnego obciążania układu napędowego. Należy pamiętać, że nie chodzi tu o prędkość jazdy a o chwilowe przeciążenia wynikające z gwałtownego i częstego ruszania z piskiem opon. Zachowania te mogą być przyczyną awarii dwumasy.

Jednym z najczęstszych objawów zużycia koła dwumasowego są intensywne drgania silnika na wolnych obrotach – na biegu jałowym – które słabną wraz z dodaniem gazu i podniesieniem prędkości obrotowej silnika. Zdarza się, że wibracje te są na tyle silne, że odczuwamy jakby autem „rzucało” na boki. Nie zapominajmy jednak o mniejszych symptomach, które mogą być równie niebezpieczne. Zaliczyć do nich możemy między innymi niepokojące stukanie, grzechotanie, problemy z płynnym ruszaniem oraz wybieraniem poszczególnych biegów na skrzyni.

Częstą usterką jest przegrzanie wtórnego koła zamachowego. Uszkodzenie to spowodowane jest zbyt wysoką temperaturą pracy silnika, która zmniejsza działanie smaru tłumiącego, przez co elementy koła dwumasowego muszą pracować bez odpowiedniego smarowania, na sucho. Zdarza się również, że uszkodzeniu ulegnie zewnętrzna część koła dwumasowego. Spowodowane jest to ogromnymi przeciążeniami i siłą działającą na koło dwumasowe. Uszkodzenie to rozpoznać można w prosty sposób, gdyż z reguły towarzyszy im wyciek smaru.

Decydując się na zakup nowego koła dwumasowego pamiętajmy, aby wybierać produkty sprawdzonych producentów, gdyż tanie zamienniki nierenomowanych firm szybciej się zużyją, a nawet mogą obniżyć trwałość całego napędu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *