Sprzęgła wiskotyczne

Sprzęgła wiskotyczne

Sprzęgła wiskotyczne występują w samochodach w dwóch rolach. Po pierwsze, jako część łącząca wentylator chłodnicy z osią obrotu pompy wody, a także w autach 4×4 – jako element układu przeniesienia napędu, którego głównym zadaniem jest usprawnienie działania mechanizmu różnicowego. Dzisiaj skoncentrujemy się na drugim zastosowaniu.

Auta z napędem AWD (ang. All Wheels Drive), czyli 4×4, stają się coraz popularniejsze. Od czasu wprowadzenia na rynek Audi Quattro, jednego z pierwszych aut na rynku, oferującego użytkownikom napęd na wszystkie koła, wiele się zmieniło. W ofercie producentów są takie auta jak np. Fiat Panda 4×4 czy Subaru Justy z napędem AWD, można więc powiedzieć, że napęd 4×4 powszechnieje.

Dlaczego auta 4×4 stają się coraz bardziej popularne? Przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Samochody tego typu charakteryzują się dużą stabilnością prowadzenia nawet w najcięższych warunkach drogowych. W obecnie produkowanych autach dominują stałe napędy na obie osie, bowiem alternatywne rozwiązanie – napęd dołączalny – nie reaguje dostatecznie szybko w awaryjnych sytuacjach.

Producenci samochodów wykorzystują różne metody przeniesienia napędu, a postęp technologiczny przynosi nam coraz więcej nowinek i udogodnień. Jednym z najtańszych i najpopularniejszych rozwiązań jest sprzęgło wiskotyczne, które jest tak de facto międzyosiowym mechanizmem różnicowym.

Zadaniem sprzęgła wiskosprzeglo wiskotycznetycznego jest rozdzielanie momentu obrotowego silnika na poszczególne osie, wziąwszy pod uwagę poślizg kół tylnej i przedniej osi. Bardzo dużym plusem sprzęgła wiskotycznego jest szeroki zakres rozdziału momentu obrotowego. Dlaczego jest to dużą zaletą dla użytkownika? Kiedy koła np. tylnej osi wpadną w poślizg, całkowity napęd skierowany jest na przednie koła.

W motoryzacji stosowane są konkurencyjne rozwiązania takie jak np.  mechanizm różnicowy Torsen, które są w stanie przenieść 75% siły napędowej na jedną oś, sprzęgło wiskotyczne zaś – 100%. Sprzęgło wiskotyczne cieszy się więc sporą popularnością zwłaszcza w samochodach średniej klasy, takich jak m.in. Fiat Panda. W autach rekreacyjno-terenowych było natomiast wykorzystywane do blokowania mechanizmu różnicowego.

Czy więc sprzęgło wiskotyczne ma jakiekolwiek wady? Oczywiście. Siłą rzeczy sprzęgło wiskotyczne charakteryzuje opóźnienie w działaniu, co odstrasza niektórych producentów i użytkowników. Z tego też powodu pewni producenci tacy jak Volkswagen czy też Volvo postanowili postawić na sprzęgła Haldex – nieco bardziej skomplikowane i droższe.

Sprzęgło wiskotyczne zbudowane są z zamkniętej obudowy, którą najłatwiej przyrównać do walca wypełnionego płynem magnetoreologicznym. W obudowie konstruktorzy montują dwa rodzaje płytek – z nacięciami i z otworami. Płytki z nacięciami łączą się z wielowypustem wału, natomiast płytki z otworami pracują z rowkami w obudowie. Płytki te umieszczone są naprzemiennie i przesuwają się względem siebie osiowo. Jeśli koła przedniej i tylnej osi mają inny moment obrotowy, płytki obracają się z różną prędkością, co powoduje gęstnienie płynu.

Obroty są stopniowo wyrównywane, a jeśli różnica w obrotach jest bardzo duża, poślizg sprzęgła zanika i połączenie staje się sztywne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *