Po czym rozpoznać usterki sprzęgła?

Po czym rozpoznać usterki sprzęgła?

Awarie sprzęgła są niezwykle kosztowne, dlatego warto zatroszczyć się o ich zlokalizowanie odpowiednie wcześnie.

Sprzęgło to podstawowy element układu przeniesienia mocy. Odpowiada ono za kontrolę mocy silnika przekazywanej na koła pojazdu. Usterka sprzęgła najczęściej kończy się trwałym unieruchomieniem samochodu. Ponadto niemal wszystkie naprawy powiązane z awarią tej części samochodowej wiążą się ze sporymi wydatkami. Istnieje kilka przydatnych wskazówek eksploatacyjnych, które pomogą ocenić nam stan sprzęgła.

Często awarie sprzęgła objawiają się tzw. „ślizganiem”. Oznacza to, że moc nie jest w całości przekazywana z jednostki napędowej na koła pojazdu. Istnieje prosty sposób, aby sprawdzić czy mamy do czynienia ze ślizganiem się sprzęgła. Wystarczy na prostej drodze postarać się wystartować z trzeciego biegu. Jeżeli silnik samochodu zostanie niemal natychmiast unieruchomiony to sprzęgło w naszym aucie jest sprawne. O wiele gorzej, gdy usłyszymy nieregularne stukanie dobiegające z okolic silnika. Oznacza to, że sprzęgło w naszym samochodzie ślizga się i powinniśmy jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy, zanim dojdzie do kolejnych awarii.

Oprócz wspomnianego efektu ślizgania się warto zwrócić uwagę na sam pedał sprzęgła. Nie powinien stawiać on zbyt małego oporu. Gdy czujemy pod stopą charakterystyczne pstryknięcie przy wciskaniu pedału sprzęgła to prawdopodobnie trzeba sprawdzić stan docisku sprzęgła i zlecić ewentualną wymianę. Jeżeli pedał sprzęgła obciera może oznaczać to uszkodzenie poduszek silnika, awarię skrzyni biegów lub zużycie łożyska oporowego sprzęgła.

Często awariom sprzęgła towarzyszą utrudnione manewry zmiany biegów. Przy sprawnie działającym sprzęgle powinny one wchodzić łatwo, bez żadnych oporów. Jeżeli mamy problem z wrzuceniem biegu, albo podczas jazdy bieg wyskakuje to możliwe, że mamy do czynienia z awarią sprzęgła. W takim przypadku warto również skontrolować stan linki sprzęgła oraz sprawdzić, kiedy ostatnim razem wymieniany był olej przekładniowy.

Ważne zatem aby niepotrzebnie nie korzystać ze sprzęgła. Jego nadmierne używanie jest w stanie w dużej mierze zwiększyć prawdopodobieństwo awarii. Co prawda możliwa jest jazda samochodem bez konieczności wciskania sprzęgła podczas zmian biegów, ale technika ta powinna być stosowana jedynie w sytuacjach awaryjnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *